domingo, 25 de abril de 2010

Els valors que transmetem

En quant a la diferencia dels valors que transmeten tant els mitjans de comunicació com l’escola, em centraré principalment en els anuncis que els mitjans de comunicació emeten a qualsevol hora del dia. Em centro principalment en ells ja que són els que tothom pot veure a qualsevol hora, en la majoria dels canals i en tots els mitjans de comunicació, tot i que són molt més cridaners en els mitjans que utilitzen el canal oral.

Per analitzar els anuncis, he fet com dos temes que considero que en els anuncis s’exploten desconsideradament i que es reprodueixen contínuament en contra dels valors que s’intenta ensenyar als alumnes a les escoles.

Per una banda, és el tractament sexista amb el qual es fan la majoria dels anuncis relacionats amb productes per la casa. És a dir com productes per netejar, rentar la roba... o diferents electrodomèstics. Un exemple és aquest anunci publicat aquest mateix any de la marca de detergent per a la roba Kalia:

http://www.youtube.com/watch?v=eYs68Go11To&feature=PlayList&p=8C1A5E7049BF4C09&playnext_from=PL&playnext=1&index=36

Podem veure on tots els personatges són dones, i no hi ha cap home que intervingui durant l’anunci. Moltes vegades els homes només apareixen per vendre el producte a les dones, com per exemple l’anunci de la marca cillit bang:

http://www.youtube.com/watch?v=Au-HxNDvMyY

Tot i això, algunes marques han començat a treballar per evitar aquestes diferencies de sexes que encara trobem en els anuncis, com per exemple l’anunci de la marca Ariel, on el personatge principal és un home.

Per altra banda, i com ja s’ha parlat des de sempre, és la imatge estereotipada d’home i de dona perfecte que tots els anuncis i tots els programes de televisió mostren a totes hores. Un perfil que molt poques persones tenen i que ha causat molts problemes a multitud d’adolescents que viuen obsessionats amb aquets models.

Li donem molta més importància al cos que no pas a com són les persones que ens envolten, i molts dels anuncis venen productes per aconseguir aquest cos. Des de les escoles s’intenta ensenyar als infants que em d’estimar i anar amb les persones per com són de caràcter i per les afinitats que tinguem amb ells, contràriament al bombardeig d’anuncis als quals estem acostumats diàriament.

Per exemple en aquest anunci d’una colònia molt coneguda:

http://www.youtube.com/watch?v=Wvs30iM9R7M&feature=PlayList&p=491B0EA5E9826775&playnext_from=PL&index=0&playnext=1

Moltes vegades aquets perfils estereotipats van lligats al éxit amb les relacions personals, socials, laborals... que fan que encara sigui molt més dur per a les persones que no encaixen amb aquest perfil.

Tot i això, algunes marques intenten començar a sortir de les imatges estereotipades, com per exemple la marca de cosmètics Dove, que s’ha fet famosa principalment per els seus anuncis on surten dones pròximes a les dones que utilitzen i compren els cosmètics.

http://www.youtube.com/watch?v=jG1PCv7zQqo

Tot i aquets petits avenços, encara queda molt per fer amb els anuncis, ja que poden afectar molt a les societats que estan creixent dia a dia. Però nosaltres mateixos hem de ser capaços de rebutjar segons quins anuncis veiem i de denunciar el que creiem que no és adecuat per a ningú.

Activitat 3.3, Neus

No hay comentarios: